Als werkgever doe je er alles aan om de werkomgeving zo comfortabel en veilig mogelijk te maken. Rookmelders, vluchtroutes en nooduitgang borden. Het zijn slechts een aantal voorbeelden van voorbereidingen die iedere werkgever treft om aan wet- en regelgeving te voldoen.
29 oktober 2021 in blogToch kunnen er altijd onaangename situaties voordoen en aangezien de beroepsbevolking meer op het werk is dan thuis, is de kans aanwezig dat er wat gebeurt tijdens werktijd. Dat is de reden dat het belangrijk is dat er altijd mensen op de werkvloer aanwezig zijn die bij ongevallen eerste hulp kunnen verlenen.
Weet jij wat je moet doen als er iemand onwel wordt? Of vindt je het jouw plicht om iemand te helpen in nood? Dan kan jij er in veel gevallen voor kiezen om een BHV cursus te volgen via je werkgever!
Maar wat is BHV nu eigenlijk? Een BHV’er is opgeleid om in geval van nood werknemers en eventueel klanten in veiligheid te brengen. Hoeveel BHV’ers er nodig zijn binnen een bedrijf is bij voorhand niet te zeggen. Het aantal BHV’ers wordt bepaald door de RI&E van een werkgever.
Bovendien moet een BHV’er om de paar jaar een nieuwe cursus volgen omdat er telkens nieuwe ontwikkelingen zijn omtrent het handelen bij een noodsituatie. Hoe vaak dit gebeurt moet worden is afhankelijk van het bedrijf en de RI&E. Vanaf april 2021 zijn er nieuwe richtlijnen met betrekking tot het reanimeren van een slachtoffer.
Natuurlijk is veiligheid in alle gevallen zeer belangrijk! Maar wil jij een rol hierin spelen, neem dan eens contact op met jouw werkgever en bespreek wat de mogelijkheden zijn!
Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.
Lees ons privacy statement voor meer informatie.